סניף תל אביב: 03-7360260

|

 סניף חיפה: 04-8682000

חיפוש
חיפוש

פטור מצה"ל: שחרור מטעמי דת ומצפון

שאלתם מדוע חרדים פטורים משירות צבאי?
כיצד קורה שתלמידות תיכון משוחררות?

המדריך המלא לפטור מצה"ל מטעמי דת ומצפון:

ככלל, מחויבים אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל בגיוס לצה"ל, כאשר הם מגיעים הגיע לגיל 18. עם זאת, חוק שירות הביטחון קובע בצד חובת הגיוס גם מספר סעיפי פטור מצה"ל אשר מאפשרים, בנסיבות המנויות בחוק, שחרור מוחלט משירות בצבא. אחת מהן, אשר מרבה לעורר מחלוקת מפעם לפעם, היא הפטור מטעמי דת ומצפון.

סעיף 36 לחוק שירות הביטחון מקנה לשר הביטחון שיקול דעת במתן פטורים משירות "מטעמים הקשורים בהיקף הכוחות הסדירים או כוחות המילואים של צבא-הגנה לישראל, או מטעמים הקשורים בצורכי החינוך, ההתיישבות הביטחונית או המשק הלאומי, או מט\עמי משפחה או מטעמים אחרים". התפיסה שהשתרשה לאורך השנים היא כי תחת "טעמים אחרים" נכלל גם חופש המצפון. עם זאת, חופש זה פורש כמכיר באמונה דתית בלבד, ומכוחו הוצאו לאורך השנים הפטורים לאברכים משירות צבאי.

ביטוי נוסף לפטור מטעמי דת הוא סעיף 36 לחוק, אשר מתיר לאישה ש"הוכיחה" כי ישנם "טעמים שבצפון או בהווי משפחתי דתי" להשתחרר משירות בצה"ל. הסעיף כולל גם נשים הרות ונשואות, אך ככלל מאשר גם למי שאך מצהירה על דתיותה להימנע מהבקו"ם ומן הטירונות שאחריו.

ומה צריכה לעשות מי שמעוניינת בפטור מצה"ל מטעמי דת? להגיע למשרדי הרבנות הראשית כשבידיה צו ראשון ותעודת זהות, ולמלא הצהרה כי היא אכן דתיה, לכל היותר 90 יום לפני מועד הגיוס. לאור ריבוי מקרים של הצהרות פיקטיביות, ישנו מדגם מן התצהירים אשר עובר בדיקה. מי שהצהרתה נפלה במדגם תתבקש להוכיח את דתיותה, בין היתר באמצעות גיבוי מרב שיכול להעיד על אמיתות דבריה.

יש לציין כי לאורך השנים נעשו מספר ניסיונות של מועמדות לשירות ביטחון לכלול בפטור מצה"ל גם טעמים מצפוניים שאינם דתיים. כך למשל, בפרשת מילוא טענה צעירה בת 18 כי "טעמים שבמצפון מונעים ממנה לשרת בצבא הכיבוש של מדינת ישראל". בית המשפט דחה את בקשתה, והצהיר כי סרבנות מעין זו של העותרת היא אידיאולוגית וסלקטיבית ולא מצפונית, ומכאן שאין להתירה.

רוצים לדעת יותר על השירותים המשפטיים המוצעים לכם על ידי עורכת הדין דנה נוף בתחום המשפט הצבאי-פלילי? צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

דילוג לתוכן