סניף תל אביב: 03-7360260

|

 סניף חיפה: 04-8682000

חיפוש
חיפוש

על עבירות סמים

עבירות סמים בצה"ל הן נושא שניתן לו דגש רב וטיפול רחב טווח – באכיפה, מניעה וענישה. מדיניות הענישה בצה"ל הינה עונש  מאסר בפועל.  צה"ל מחמיר מאחר והתפיסה הבסיסית ששימוש בסמים אינו מתיישב עם ערכי המערכת הצבאית ועם האחריות הכבדה המוטלת על כתפיו של כל חייל. 

צה"ל לא מגלה סלחנות וסובלנות כלפי חיילים שהורשעו בשימוש בסמים!  חיילי צה"ל המבצעים עבירות סמים עלולים לעמוד לדין

בבית משפט אזרחי, או בבית דין צבאי, לצבא עניין רב להעמיד את החיילים לדין במערכת הצבאית.
גם כאשר מדובר בשימוש ב"נסיבות אזרחיות", היינו, מחוץ ליחידה הצבאית, ושלא בשעות הפעילות, עדיין נחשב שימוש זה כשימוש אשר יש לו זיקה לצבא מאחר ומדובר בחייל.

קיים פער בין היחס של המערכת הצבאית למערכת האזרחית. באזרחות, תיקים רבים נסגרים במשטרה ללא העמדה לדין. המערכת הצבאית נוטה להחמיר בנושא עבירות סמים. בצה"ל כל שימוש בסם או החזקתו מוגדרים כעבירת סמים, גם כשמדובר בסם קל, גם כשהחייל אינו מכור לסמים, וגם כאשר הוא משתמש בסם מחוץ לגבולות הצבאיים.  בצבא יעמדו החיילים לדין, ישפטו לתקופות מאסר ואף ישלל רשיון הנהיגה הצבאי והאזרחי.  הפגיעה עלולה להיות גם במעצר החייל שיכול לעתים להגיע למעצר עד תום ההליכים, פגיעה בסיווג הביטחוני של החייל ומעבר לעונש, הרשעה בעבירות סמים גוררת רישום פלילי. 
 
כאשר עולה חשד בגין עבירות סמים בצה"ל מיד ננקטים הצעדים הבאים: 
חקירת מצ"ח – עם היוודע למפקד אודות מעורבות חייל שלו בעבירת סמים, עליו להעביר דיווח למשטרה הצבאית החוקרת, שפותחת מיד בחקירת המקרה. 
איסור נהיגה ברכב צבאי – רישיון הנהיגה הצבאי יילקח מהחייל החשוד בגין עבירת סמים. 
 
חייל המורשע בגין עבירות סמים בצה"ל עלול לסבול מההשלכות הבאות: 
מעצר במהלך החקירה, ובנסיבות מחמירות אף מעצר עד תום ההליכים. מאסר בפועל או מאסר על תנאי.
שלילת רישיון נהיגה צבאי ואזרחי.  הורדת הסיווג הביטחוני של החייל והורדה לדרגת טוראי.  רישום פלילי(מופחת או מלא – הניתן בהמשך למחיקה במסגרת בקשת חנינה מנשיא המדינה).  זימון ל"וועדת סמים" – ועדה המתכנסת במיטב בנוכחות החייל. סמכות הועדה להמליץ על שחרור החייל מצה"ל בשל התנהגות רעה וחמורה על רקע סמים. בוועדה יוכל  החייל להיות מיוצג ע"י עו"ד מטעמו, שישכנע את הוועדה כי החייל יכול להמשיך לשרת בצה"ל.  שחרור מצה"ל. 
חשוב לציין כי עורך-דין המתמצא בהליכים המשפטיים בצבא, יכול לסייע רבות לחייל  שאינו מבין את ההליך המנוהל כנגדו או מתקשה להתמודד איתו. התייעצות עם עורך דין צבאי אינה מלמדת על אשמה . 
אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד 

רוצים לדעת יותר על השירותים המשפטיים המוצעים לכם על ידי עורכת הדין דנה נוף בתחום המשפט הצבאי-פלילי? צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

דילוג לתוכן