סניף תל אביב: 03-7360260

|

 סניף חיפה: 04-8682000

חיפוש
חיפוש

עבירות סמים בצה"ל: כדאי שתגיעו מוכנים

עבירות הסמים הן אחד התחומים שבהם הפער בין הדין הצבאי לדין האזרחי הוא הגדול ביותר. כך למשל, חייל שיורשע בשימוש ואחזקה של סמים קלים בעקבות חקירת מצ"ח מסתכן ברישום פלילי שיוותר עמו גם לאחר שחרורו מצה"ל, בעוד שהמדיניות המוצהרת של משטרת ישראל היא כלל לא לחפש אזרחים שעושים את אותו הדבר בדיוק. באזרחות, לא יוגש כתב אישום, ואם יוגש סביר להניח שיסתיים ללא הרשעה וללא רישום פלילי. בדיוק משום כך, ישנן מספר עובדות שחשוב מאוד להכיר בנוגע לחקירות הסמים במצ"ח. 

השלב הראשון בחקירת עבירות סמים בצה"ל: בדיקת שתן

 עם גיוסכם לצה"ל אמנם מסרתם את שנותיכם הקרובות לשירות המדינה, אך אין זה אומר שהפקדתכם את פרטיותכם באפסנאות. בדיקות שתן למשל, הן אמצעי פולשני עבור כל אדם, ולכן, ללא חשד מבוסס נגדכם בדמות מידע מודיעיני מהימן, חוקרי מצ"ח לא רשאים לדרוש מכם לעבור אותה. חקירה לא יכולה להיפתח ללא חשד (ובמקרה זה – ללא בדיקתכם), ואתם זכאים לסרב למסור דגימת שתן, גם אם החוקרים מבקשים, ולהימנע מחקירת מצ"ח על שימוש בסמים. בכל מקרה, לא מומלץ להשתמש בכדורי סידורל שהשימוש בהם הפך להיות אופנתי בקרב חיילים, מתוך מחשבה מוטעית כי כדורים אלו יטשטשו עקבות סמים בשתן. שימוש בסידורל גורם לצבע אדום בשתן ואתם מסתכנים בשיבוש הליכי חקירה. עקבות סמים בשתן (ככל שישנן) יופיעו בבדיקה במעבדה. 

השלב השני בחקירת עבירות סמים בצה"ל: צו קש"ב

 אז איך בכל זאת ניתן לדרוש מכם למסור דגימת שתן? כמו דברים רבים בצבא – אם דורש זאת קצין בכיר. "צו קש"ב". אם התקבל נגדכם מידע מודיעיני בדבר שימוש בסמים, רשאי קצין שיפוט בכיר (קש"ב) במשטרה הצבאית להוציא צו המורה לכם להיבדק. במצב שכזה, לכאורה אתם חייבים לציית לצו זה. אז מה בכל זאת אתם יכולים לעשות? לבקש לראות את הצו לאחר הוצאתו – אם מדובר במניפולציה ריקה של החוקרים, אתם פטורים. 

השלב השלישי בחקירת עבירות סמים בצה"ל: זהירות, סירוב

 בניגוד למקרים שבהם אין למצ"ח כל מידע מודיעיני עליכם, אם הוצא נגדכם צו קש"ב, אינכם רשאים לסרב לתת דגימת שתן. אם תחליטו לסרב לצו קש"ב, אתם מסתכנים בהעמדה לדין בבית דין צבאי בעבירה של סירוב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים. בתום חקירת מצ"ח בחשד לעבירות סמים בצה"ל, תמצאו את עצמכם מואשמים בעבירה של "סירוב להיבדק", הגוררת עמה רישום פלילי מופחת, ומאסר בפועל ברמת ענישה של הודאה בשימוש חד פעמי בסמים קלים. במה בכל זאת ניתן להתנחם? ברישום הפלילי יובהר כי הוא נרשם בגין סירוב להיבדק, דבר הנחשב חמור פחות מעבירות סמים אחרות. 

השלב הרביעי בחקירת עבירות סמים בצה"ל: ואם אני חיובי?

אם הוצא נגדכם צו קש"ב וחויבתם במתן בדיקת שתן שיצאה חיובית, המשמעות היא שצה"ל יודע שהשתמשתם בסמים, והסיכויים להרשעה די גבוהים. יתרונו היחסי של מצב כזה הוא שבהעדר חשדות אחרים נגדכם, מדובר בתקופת מחבוש קצרה ביותר, אך כיוון שהדבר גורר רישום פלילי, ודאי שתעדיפו להימנע ממנו. מה בכל זאת ניתן לעשות? לנסות להוכיח שמתן הצו או ביצוע הדגימה היו לא כדין. הסיכויים לא גבוהים אך עשויה להיות גם הצלחה. הדגימה נשלחת למעבדה טוקסיקולוגית, ולעתים, במעבדה החיובי הופך לשלילי והשלילי הופך לחיובי. יש תקווה.

רוצים לדעת יותר על השירותים המשפטיים המוצעים לכם על ידי עורכת הדין דנה נוף בתחום המשפט הצבאי-פלילי? צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

דילוג לתוכן