סניף תל אביב: 03-7360260

|

 סניף חיפה: 04-8682000

חיפוש
חיפוש

עורך דין משרד הביטחון-מה זה ומי צריך אותו?

עורך דין העוסק בעבודה מול משרד הביטחון יכול לסייע למי שצריך להתמודד עם הגורמים השונים במשרד הביטחון במקרים שונים ובעיקר בכל הנוגע להכרה בנכות ובכל העניינים הנובעים מכך. בשורות הבאות נסקור בקצרה את המקומות והמקרים שבהם ניתן וצריך להסתייע בעורך דין בעל ניסיון וידע בכל הקשור לעבודה מול משרד הביטחון.

 תביעות להכרה בנכות צה"ל 

כפי שציינו, הכרה בנכות שנגרמה כתוצאה משירות צבאי וטיפול בנושאים השונים הנובעים מכך הם תחומי העיסוק העיקריים שבהם יש צורך בסיוע של עורך דין שמתמחה בייצוג חיילים (משוחררים, בסדיר או במילואים), שוטרים, סוהרים ושאר עובדי מערכת הביטחון בפני משרד הביטחון והגופים השונים שפועלים בו. 

הייצוג ו/או הסיוע נחוצים בשלבים השונים של תהליך ההכרה בנכותו של אדם ובטיפול בבעיות הנובעות מהמעמד הזה:

 הגשת התביעה – מילוי הטופס המתאים 

חשוב מאוד למלא בזמן (חייל בשירות חובה – עד שלוש שנים מיום השחרור) ובאופן נכון ומדויק את טופס "בקשה לקבלת זכות"– השלב הראשון בתביעה להכרה כנכה צה"ל. הטופס נועד להוכיח שתנאי הסף לאישור הנכות קיימים במצטבר:

  • הפגיעה של המבקש אירעה בעת השירות בצבא (חובה, קבע ומילואים) או באחד מכוחות הביטחון (משטרה, שב"ס, שב"כ, מוסד וכדומה)

  • המבקש אכן סובל מבעיה רפואית שפוגעת בכושר העבודה שלו

  • הבעיה שממנה סובל המבקש אכן נגרמה או הוחרמה עקב השירות בכוחות הביטחון

חשוב למלא את הטופס תוך הקפדה על פרטים מדויקים והוספת המסמכים הרלבנטיים. כבר בשלב הזה עורך דין יכול להנחות את מגיש הבקשה כדי למנוע טעויות, לוודא שלא חסרים מסמכים או פרטים ולסייע בהצגה נכונה ומלאה של המקרה בפני הרשות הרלבנטית – קצין התגמולים במשרד הביטחון.

וועדה רפואית 

לאחר שקצין התגמולים אישר את הבקשה (במקרה שהוא דוחה אותה ניתן להגיש ערעור ועל כך בהמשך) יש להתייצב בפני וועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות – רמת החומרה של הפגיעה ובהתאם את הקצבה המגיעה לנכה. ההחלטה איננה אוטומאטית – למרות שהיא נקבעת בהתאם לתקנות הנכים– וחשוב להציג בפני הוועדה את הפרטים המדויקים הנוגעים למצבו הרפואי של מגיש הבקשה.  

ערעור על החלטת קצין התגמולים 

אם קצין התגמולים דחה את הבקשה ניתן להגיש ערעור על כך תוך שלושים יום. כיוון שמדובר בתקופה קצרה יחסית – מי שלא עומד במועד הזה מסתכן בביטול האפשרות לערער! – חשוב להכין את הערעור במהירות ובצרה יעילה. ניתן אמנם להאריך במקרים מסוימים את התקופה לשישים יום אבל זאת רק אם ישנה הצדקה ברורה לעיכוב בהגשה ובתנאי שהוגשה בקשה להארכה. 

ערעור על החלטת הוועדה 

על ההחלטה ניתן לערער תוך 45 ימים בלבד אם כי לעיתים ניתן לקבל הארכה של עד שישים יום (בתנאי שהוגשה בקשה בזמן להארכת המועד.) הערעור יידון בפני הוועדה הרפואית העליונה.  

ערעור בפני בית המשפט המחוזי 

אם ישנם טיעונים משפטיים, ניתן לערער על החלטת קצין התגמולים ו/או הוועדה בפני בית המשפט המחוזי. ערעור שכזה יעסוק בהיבט המשפטי בלבד ולא בסוגיות רפואיות. עליו להיות מוגש תוך 45 ימים; אם הוא יתקבל, התיק יוחזר אל קצין התגמולים לבחינה חוזרת של המקרה. 

בקשה לקבלת תגמולים מיוחדים 

ישנן מספר הטבות – מעבר לקצבת הנכות – שנכה עשוי לקבל בהתאם למצבו. כדי לקבל הטבות אלה יש להגיש בקשה – גם כאן עזרה של עורך דין יכולה להוות סיוע משמעותי. לדוגמה:

תגמול טיפול רפואי (תט"ר): תגמול שנועד לפצות על אובדן ימי עבודה עקב טיפולים רפואיים.

תגמול נצרך: תגמול שנועד למי שאיננו יכול להשתכר למחייתו. 

הכרה כמשפחה שכולה 

משפחות שכולות זכאיות לסיוע ותמיכה במגוון תחומים. תהליך ההכרה במשפחה כמשפחה שכולה איננו תמיד עניין פשוט – בעיקר במקרים שבהם הנסיבות אינן חד-משמעיות, לפחות בעיני משרד הביטחון. תהליך ההכרה כולל מילוי טופס מתאים והגשתו לקצין התגמולים במשרד הביטחון. חשוב להתייעץ עם עורך הדין במקרים שבהם ישנו ספק אם ניתן להגיש בקשת הכרה. 

למה צריך עורך דין העוסק בתביעות נגד משרד הביטחון ולא ניתן להסתפק בעורך דין שעוסק בתחומים שונים? 

תפקידו של עורך הדין להקל על הלקוח שלו ולסייע לו בכל הנוגע לענייני חוק ותהליכים משפטיים. כל תחום של החוק מציג אתגרים משלו ומכשולים משלו. היכרות עם התחום הינה הכרחית כדי שלא לסבך את הלקוח בתהליכים מיותרים או בצעדים מוטעים. עבודה עם משרד הביטחון דורשת היכרות מיוחדת עם החוקים הרלבנטיים של המשפט הצבאי ועם נהלי העבודה שלו. עורך דין שמתמחה בעבודה עם משרד הביטחון איננו רק מי שמכיר את החוק אלא גם בעל מקצוע שיש לו ניסיון בהתמודדות עם משרד הביטחון והוא מכיר את נוהלי העבודה במשרד ואת אופן ההתנהלות בו ומולו. בנוסף, התמודדות עם שאלות של נכות ושכול איננה מובנת מאליה – חשוב לעבוד עם מי שיש לו כבר ניסיון בתחום ויודע כיצד להתמודד עם האתגרים המיוחדים שמציבים הנושאים הללו.

לסיכום: התמודדות עם משרד הביטחון היא התמודדות בסביבה בעלת מאפיינים מיוחדים שכוללת מכשולים ובעיות ייחודיות לתחום. עורך דין משרד הביטחון – דהיינו עורך דין שמתמחה בעבודה בסביבה הזו ויש לו ניסיון עם עבודה בסביבה הזו – הוא הכרחי למי שמבקש להגיע לתוצאות הטובות ביותר מבחינתו ולהתמודד עם הגורמים הרשמיים בצורה הטובה ביותר.

רוצים לדעת יותר על השירותים המשפטיים המוצעים לכם על ידי עורכת הדין דנה נוף בתחום המשפט הצבאי-פלילי? צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

צרו איתנו קשר במייל, בטופס, או בעניינים דחופים בטלפון או בווטסאפ:

דילוג לתוכן